martes, 22 de noviembre de 2016

Treball per projectes, habilitats potenciades!

                              Font imatge: https://www.flickr.com/photos/ielesvinyes/11194728093/

Un cop ens hem adonat que s’ha d’ensenyar per competències i s’ha de canviar l’avaluació de dalt a baix; cal parar a pensar com incloure aquests canvis en la metodologia del treball per projectes.

La “limitació” de les classes magistrals, exigint a l’alumne únicament l’enumeració de continguts, la descripció de fets o la definició de teories, ha provocat haver de cercar mètodes alternatius com l'aprenentatge basat en projectes (ABP). Però com diu en Zabala, malgrat que algun d’ells és apropiat per a l’ensenyament de competències, a la vegada, cap representa l’única resposta vàlida, és a dir, hem de fer una bona combinació de totes. Pensem idò en un ensenyament variat, tan divers com alumnes tinguem.

Aleshores, ens fa falta una missió nova, i és la de connectar amb els nostres alumnes. Sols mitjançant d’aquesta manera podrem promoure l’aprenentatge per competències com aprendre a aprendre, o la competència de consciència i expressions culturals. I aquestes competències actitudinals o procedimentals s’han d’anar assolint durant tot el curs amb les diverses activitats de cada assignatura o mitjançant tallers o projectes del centre.

Per a poder definir el treball per projectes, qui millor que un professional que ha aplicat aquesta metodologia fa temps a la seva vida laboral. El Jordi Canelles anomena al treball per projectes com una empresa col·lectiva gestionada pel grup de classe on el mestre gestiona però no decideix sol. També fa inca-peu sobre les dos idees claus del treball per projectes: l’experiència i l’intercanvi. Canelles menciona que l’experiència no es té sinó que es fa; i que forçosament aprenem dels altres i amb els altres, amb els presents i amb els qui ens han precedit.
L’aula, per tant, s’ha de convertir en una comunitat de recerca, de decisions compartides i de responsabilitat. Mitjançant activitats pràctiques els alumnes interpretaran uns continguts i establiran relacions amb altres. D’aquesta manera l'alumnat pot enriquir-se d’uns nous coneixements, reflexionant del que ja sabien i el què saben ara, i pensar en què els queda per saber. Per exemple, per a que els nostres alumnes treballin les competències en equip, sols ho poden fer exercint aquestes accions. Per exemple, si es vol fer un projecte de maquetes; tendrem que tenir un professor experimentat i amb ganes de compartir els seus coneixements i la seva pràctica amb els altres.(Foto de sota). Hi ha unes pautes per a treballar amb projectes, tals com una bona organització de treball, el mètode d’acció i un bon mètode d’avaluació (com s’aprèn i el què s’ha après).

Una foto publicada por Susana Alicia (@alisus1617) el

Al llibre “Métodos para la enseñanza de las competencias” de Zabala i Arnau, a més es parla del mètode “Estudi de cas”, amb la diferència de que aquest, en comparació amb la metodologia d’aprenentatge basat en projectes (o problemes) no es basa en casos reals.
Sabem que sobretot a la nostra illa, encara estem en un primer pas, però el fet de que ja s’hagi implantat aquesta metodologia juga molt al nostre favor. Estam fent aquest canvi tan necessari a l’educació, on de veritat agafarà el protagonisme el nostre alumnat, ells són el futur, i nosaltres hem d'aportar-los les millors eines per a aconseguir persones integrals.

Volem destacar també, que al pròxim curs, el CEIP Venda d'Arabí, a Santa Eulària, serà el primer de l’illa en iniciar-se també al mètode ABN (Algoritmes oberts basats en nombres). La denominació ABN descriu les principals característiques dels algoritmes oberts: A (Oberts del castellà: Abiertos), donat que no hi ha una forma única de resoldre’ls, cada alumne pot realitzar-lo de forma distinta, en funció del seu ritme d’aprenentatge, domini i estratègies de càlcul. Permet que cada alumne faci les operacions segons la seva pròpia capacitat, el que es tradueix en una millora efectiva de la motivació i un canvi favorable en l'actitud de l’alumnat davant les matemàtiques. BN (Basats en Nombres) es refereix a que l’algoritme sempre treballa amb nombres, en tots els casos es combinen els nombres complets amb tot el seu significat, al contrari que als algoritmes tradicionals (CBC) que estan basats en xifres i no treballa quantitats globals.
A més, el mètode ABN és transparent, a l’hora de realitzar la resolució de les operacions, no s’oculten càlculs ni processos intermedis; en tot moment es tracta de que l’alumnat entengui el procès del que està fent. La direcció que l’alumnat adopti en la realització dels càlculs dependrà del seu propi estil i ritme d’aprenentatge, i de la seva pròpia tècnica, poguent aplicar estratègies de càlcul mental en el format de càlcul escrit, malgrat que la resolució es sol fer d’esquerra a dreta. Les estratègies més emprades solen ser la descomposició, el arrodoniment i la compensació.
Ens pareix una manera molt divertida i diferent per a que els nens desenvolupin el seu càlcul mental, la comprensió, la lògica o l’aprendre a aprendre.. Vos deixem uns vídeos per si voleu investigar i aprofundir un poc més en què consisteix aquesta innovadora metodologia.

                                            http://algoritmosabn.blogspot.com.es/

Per acabar, creiem que no hi ha millor manera de projectar conclusions del funcionament del treball per projectes que deixant un vídeo de les opinions d'alumnes i professors de l'IES Sa Blanca Dona (antic institut de varis companys del Màster). Com veureu, estan molt satisfets amb la resposta que ha tingut en el centre i en tota la comunitat educativa. Per, tant anem a pensar que res és impossible!



2 comentarios:

  1. M'agrada el fet que hague posat exemples reals d'ABP que es fan als centres de l'Illa. Tots n'hem sentit la teoria en algun moment i ara especialment a classe, però tal com hem comprovat a l'hora de fer el nostre propi projecte d'ABP, és prou complicat portar-ho a la pràctica i ve molt bé poder tenir referents i exemples que ens ajudin a agafar idees. És evident a més que són molts els avantatges d'aquesta forma de treballar i és bo veure que els alumnes també ho veuen així; al cap i a la fi aquesta és la finalitat.

    ResponderEliminar
  2. Buen trabajo, chicas. Me encanta que remarquéis la figura del profesor como guía, ya que es esencial que asuma ese rol para que los alumnos se muestren creativos y autónomos; necesitan ese espacio por parte del adulto. Por otro lado, y en consonancia con esta idea, el aprendizaje basado en proyectos(ABP) refuerza el protagonismo del alumno y enriquece su proceso de aprendizaje, tal como podemos comprobar en el vídeo grabado en el IES Sa Blanca Dona. Frases como "siento liberación artística", "aprendo de los demás compañeros" o "hacemos cosas para cambiar el mundo" son realmente alentadoras y especialmente motivadoras. Así que cruzo los dedos para poder trabajar de este modo, sobre las potencialidades de cada uno... refiriéndome tanto al conjunto de docentes como de alumnos.

    ResponderEliminar