Un
cop ens hem adonat que s’ha d’ensenyar per competències i s’ha de canviar l’avaluació
de dalt a baix; cal parar a pensar com incloure aquests
canvis en la metodologia del treball per projectes.
La
“limitació” de les classes magistrals, exigint a l’alumne
únicament l’enumeració de continguts, la descripció de fets o la
definició de teories, ha provocat haver de cercar mètodes
alternatius com l'aprenentatge
basat en projectes (ABP).
Però com diu en Zabala, malgrat que algun d’ells és apropiat per
a l’ensenyament de competències, a la vegada, cap representa
l’única resposta vàlida, és a dir, hem de fer una bona
combinació de totes. Pensem idò en un ensenyament variat, tan
divers com alumnes tinguem.
Aleshores,
ens fa falta una missió nova, i és la de connectar amb els nostres
alumnes. Sols mitjançant d’aquesta manera podrem promoure
l’aprenentatge per competències com aprendre a aprendre, o la
competència de consciència i expressions culturals. I aquestes
competències actitudinals o procedimentals s’han d’anar assolint
durant tot el curs amb les diverses activitats de cada assignatura o
mitjançant tallers o projectes del centre.
Per
a poder definir el treball per projectes, qui millor que un
professional que ha aplicat aquesta metodologia fa temps a la seva
vida laboral. El Jordi
Canelles anomena al treball per projectes com una empresa
col·lectiva
gestionada pel grup de classe on el mestre gestiona però no decideix
sol.
També fa inca-peu sobre les dos idees claus del treball per
projectes:
l’experiència
i l’intercanvi.
Canelles menciona que l’experiència no es té sinó que es fa; i
que forçosament aprenem dels altres i amb els altres, amb els
presents i amb els qui ens han precedit.
L’aula,
per
tant, s’ha de convertir en una
comunitat
de recerca, de decisions compartides i de responsabilitat.
Mitjançant
activitats pràctiques els alumnes interpretaran uns continguts i
establiran relacions amb altres. D’aquesta manera l'alumnat pot
enriquir-se d’uns nous coneixements, reflexionant del que ja sabien
i el què saben ara, i pensar en què els queda per saber. Per
exemple, per a que els nostres alumnes treballin les competències en
equip, sols ho poden fer exercint aquestes accions. Per exemple, si
es vol fer un projecte
de maquetes;
tendrem que tenir un professor experimentat i amb ganes de compartir
els seus coneixements i la seva pràctica amb els altres.(Foto
de sota). Hi ha unes pautes per a treballar amb projectes, tals com
una bona organització de treball, el mètode d’acció i un bon
mètode d’avaluació (com s’aprèn i el què s’ha après).
Al
llibre “Métodos para la enseñanza de las competencias” de
Zabala i Arnau, a més es parla del mètode “Estudi de cas”, amb
la diferència de que aquest, en comparació amb la metodologia
d’aprenentatge basat en projectes (o problemes) no es basa en casos
reals.
Sabem
que sobretot a la nostra illa, encara estem en un primer pas, però
el fet de que ja s’hagi implantat aquesta metodologia juga molt al
nostre favor. Estam fent aquest canvi tan necessari a l’educació,
on de veritat agafarà el protagonisme
el
nostre
alumnat,
ells són el futur, i nosaltres hem d'aportar-los les millors eines
per a aconseguir persones integrals.
Volem
destacar també, que al pròxim curs, el CEIP
Venda d'Arabí, a Santa Eulària,
serà
el primer de l’illa en iniciar-se també al mètode
ABN (Algoritmes oberts basats en nombres).
La denominació ABN descriu les principals característiques dels
algoritmes oberts: A (Oberts del castellà: Abiertos),
donat que no hi ha una forma única de resoldre’ls, cada alumne pot
realitzar-lo de forma distinta, en funció del seu ritme
d’aprenentatge, domini i estratègies de càlcul. Permet que cada
alumne faci les operacions segons la seva pròpia capacitat,
el
que es tradueix en una millora efectiva de la motivació i un canvi
favorable en l'actitud de l’alumnat davant les matemàtiques. BN
(Basats en Nombres) es refereix a que l’algoritme sempre treballa
amb nombres, en tots els casos es combinen els nombres complets amb
tot el seu significat, al contrari que als algoritmes tradicionals
(CBC) que estan basats en xifres i no treballa quantitats globals.
A
més, el mètode ABN és transparent, a l’hora de realitzar la
resolució de les operacions, no s’oculten càlculs ni processos
intermedis; en tot moment es tracta de que l’alumnat entengui el
procès del que està fent. La direcció que l’alumnat adopti en la
realització dels càlculs dependrà del seu propi estil i ritme
d’aprenentatge, i de la seva pròpia tècnica, poguent aplicar
estratègies de càlcul mental en el format de càlcul escrit,
malgrat que la resolució es sol fer d’esquerra a dreta. Les
estratègies més emprades solen ser la descomposició, el
arrodoniment i la compensació.
Ens
pareix una manera molt divertida i diferent per a que els nens
desenvolupin el seu càlcul mental, la comprensió, la lògica o
l’aprendre a aprendre.. Vos deixem uns vídeos per si voleu
investigar i aprofundir un poc més en què consisteix aquesta
innovadora metodologia.
http://algoritmosabn.blogspot.com.es/
http://algoritmosabn.blogspot.com.es/
Per
acabar, creiem que no hi ha millor manera de projectar conclusions
del funcionament del treball per projectes que deixant un vídeo de
les opinions d'alumnes i professors de l'IES
Sa Blanca Dona
(antic
institut de varis companys del Màster). Com veureu, estan molt
satisfets amb la resposta que ha tingut en el centre i en tota la
comunitat educativa. Per, tant anem a pensar que res és impossible!
M'agrada el fet que hague posat exemples reals d'ABP que es fan als centres de l'Illa. Tots n'hem sentit la teoria en algun moment i ara especialment a classe, però tal com hem comprovat a l'hora de fer el nostre propi projecte d'ABP, és prou complicat portar-ho a la pràctica i ve molt bé poder tenir referents i exemples que ens ajudin a agafar idees. És evident a més que són molts els avantatges d'aquesta forma de treballar i és bo veure que els alumnes també ho veuen així; al cap i a la fi aquesta és la finalitat.
ResponderEliminarBuen trabajo, chicas. Me encanta que remarquéis la figura del profesor como guía, ya que es esencial que asuma ese rol para que los alumnos se muestren creativos y autónomos; necesitan ese espacio por parte del adulto. Por otro lado, y en consonancia con esta idea, el aprendizaje basado en proyectos(ABP) refuerza el protagonismo del alumno y enriquece su proceso de aprendizaje, tal como podemos comprobar en el vídeo grabado en el IES Sa Blanca Dona. Frases como "siento liberación artística", "aprendo de los demás compañeros" o "hacemos cosas para cambiar el mundo" son realmente alentadoras y especialmente motivadoras. Así que cruzo los dedos para poder trabajar de este modo, sobre las potencialidades de cada uno... refiriéndome tanto al conjunto de docentes como de alumnos.
ResponderEliminar