martes, 29 de noviembre de 2016

El Super Professor 2.0 que m'agradaria ser

                                        https://pixabay.com/en/girl-hispanic-graduate-1174539/


Sembla mentida, però ja hem acabat el primer període de classes teòriques, estem a punt de començar les pràctiques i ens queda un mes per acabar aquest any 2016! De cara al 2017, hi ha moltíssim per dir, per fer, i sobretot, per innovar i aprendre.

No és res nou, que la nostra idea de professor ha canviat radicalment. En aquesta entrada volem plasmar les nostres reflexions sobre la visió del professor, el seu ensenyament i la relació directa amb les TIC, així com del què hem après en aquesta assignatura de Processos Educatius. Partim d’una idea principal, que és de la necessitat d’un gran canvi en tot el sistema educatiu. A continuació exposarem de manera ordenada les nostres inquietuds i raonaments dels aspectes que hem de tenir present per a poder assolir aquest canvi en la educació:

  • Canvi de rol del professor.  Avui dia el professor és com un entrenador o orientador que ha d’estar allà, ajudant al seu alumne. Hem d’insistir amb l'acceptació incondicional, de manera que tots els alumnes destacaran en alguna doctrina més que altres; sense sentir-se jutjats ni decebuts. (Efecte Pigmalió) També un professor proper amb la família i altament empàtic per a acordar reptes personals. Lluny queda el professor que no sabia ni el teu nom, ni les teves necessitats!Ara, el Super Professor s’ha d’involucrar per a que l’alumne s’encamini per allò que ell vol i vagi pujant d’estadi moral. Hem de promoure els drets humans per a què els nostres alumnes assoleixin uns valors i actituds exemplars.
  • Canvi de rol de com ensenyar.  Hem d’aprendre a ‘saber fer’, en comptes de ‘com fer’. És a dir, cal emfatitzar la pràctica davant de la teoria. L’aprenentatge per competències, és segons A.Zabala, el requisit base d’una escola exitosa del futur. Està clar que partim d’un currículum, però hem d’evitar les manies d'homogeneïtzar- ho tot. D’aquesta manera estam limitant totes les pràctiques innovadores tals com l’Aprenentatge per Projectes (ABP) i les Flipped classroom. Aquesta metodologia Flipped classroom és una forma d'aprenentatge segons el qual els estudiants aprenen nous continguts amb l'aportació de contingut educatiu, per després realitzar activitats, problemes o exercicis que s'hi puguin vincular a l'aula i amb el suport personalitzat del professor. Per tant, hem d’apostar per formar-nos i atrevir-nos a usar les metodologies que desenvolupin les competències dels alumnes. Per exemple, desenvolupar l’esperit crític. Per això necessitem temps, ganes, llibertat i escoltar-nos entre nosaltres.
  • Canvi de rol en la innovació i les TIC.  Podem tenir un bon control sobre les TIC, però mala pràctica del seu ús pedagògic en l’aula. Cal fomentar la bona pràctica educativa per a créixer com a docent, i per intentar anar més avançats que els nostres alumnes. Com ja vam mencionar aquí està directament relacionada la Multialfabetització. Aquesta és saber, accedir i emprar de manera cognitiva,crítica i ètica la informació i comunicació a través de qualsevol tecnologia.
  • Canvi de rol en la formació docent permanent.  Mai hem d’estancar-nos. Hem de seguir aprenent i adquirint habilitats enriquidores per a la nostra millora professional. Per exemple, formar-nos en educació emocional. És imprescindible una bona gestió de les emocions en àmbit educatiu i personal. Per entendre les demandes i necessitats dels nostres alumnes, hem d’entendre i controlar les nostres. A millor gestió emocional del docent, millor gestió de l'aula i major control davant els possibles conflictes.
  • Canvi de rol en l’atenció a la diversitat. Hem d’estar preparats per atendre i educar qualsevol alumne que provingui de diferent continent, o d’atendre i educar a un nen amb alguna discapacitat. Potenciem lEscola Inclusiva a tota la comunitat educativa. La clau de l’escola del demà és aprendre junts, dins de la mateixa aula.
  • Canvi de rol en l’avaluació. Si volem canviar estratègies metodològiques, forçosament haurem de canviar l’avaluació, tal i com ens deia J.L Castillo Chaves. Hem d’avaluar per permetre l’aprenentatge de l’error i la conseqüència de millorar. Aprendre a avaluar-se entre companys (coavaluació), examinar-se ells mateixos (autoavaluació) i sobretot, que aprenguin a fer-se uns plannings d’estudi i reflexió. Que els alumnes acabin assolint una autonomia i una seguretat per poder abordar qualsevol aprenentatge.

Són tants els recursos web 2.0 que trobem a les xarxes, però la clau és trobar el bon recurs amb finalitat pedagògica. Gairebé la gran majoria dels mateixos, tenen un objectiu comú que és el de compartir, cooperar i intercanviar informació activament a través de la xarxa, entre tota la comunitat educativa. A continuació explicarem els recursos que hem utilitzat al llarg d'aquesta assignatura 'Processos Educatius' i d'alguna altra, durant el MFP:
  • Blogger: El blog ha set la nostra eina de treball per a aquesta assignatura. Ens ha agradat molt perquè em pogut reproduir el nostre coneixement públicament i compartir-ho amb els nostres companys.
  • Prezi o PowerPoint: Mitjançant la presentació de diapositives ens ha ajudat a seleccionar la informació més rellevant i a fer més fàcil l’aprenentatge.
  • Google Drive: Gràcies al estimat Drive, hem pogut salvar molta feina en equip des de les nostres cases. Et permet crear, modificar i compartir documents amb altres membres, de manera instantània.
  • Twitter: Una de les xarxes socials més populars, de cara a resumir en 140 caràcters una notícia, pensament o anècdota. Pensem que és força útil, sempre i quan segueixis a les persones que t’hi interessen.
  • Instagram: És l’eina que potser hem usat menys. Podem dir que sí que és constructiva per a compartir imatges amb un breu peu de pàgina o hashtags; però potser més adient per a alumnes de secundària.
  • Youtube: Durant aquesta assignatura i amb altres, l’hem emprada molt. Pensem que és un privilegi, poder reproduir vídeos de conferències, documentals, xerrades… per a potenciar un coneixement.
  • Big Data: Serà una eina clau pel futur. Encara s’està estudiant però té els objectius de millorar la gestió educativa, desenvolupar nous mètodes d’ensenyament i aprenentatge i generar nous cursos pel professorat.
  • Thinglink: Aquesta eina permet fer d'un imatge general un mapa online amb tot el contingut més important d’un tema o varios temes en comú. És com una xarxa virtual personalitzada!

Hem de mencionar que gràcies a aquesta assignatura i moltes del 1er període del màster, hem pogut començar a acostar-nos al món de la docència i les seves innumerables característiques. Si bé, abans teníem una idea errònia d'anar a la classe i 'llençar' tot el coneixement que sabem, avui en dia ja som conscients de tota la legislació, ordre, organització, connectivitat i objectius que estan sobre la taula. Especialment, en aquesta assignatura hem treballat molts coneixements a través de les TIC; i ens ha estat tot un repte saber connectar cada concepte i fer-ne una reflexió del perquè és d'una manera i no d'altre.

Volem acomiadar-nos d’aquesta entrada amb dos continguts. Un, el nostre Thinglink, on resumim tot el què hem après, com ha canviat la nostra visió de l'educació i el què per nosaltres ha de saber dominar un Super Professor; i l’altre el nostre missatge de positivitat i coratge per a tots els companys d’aquest curs! Desitgem que ens vagi tot genial i no parem d’aprendre en aquest llarg camí on trobarem dificultats però també experiències molt enriquidores!


Susana i Alicia.

Una foto publicada por Susana Alicia (@alisus1617) el


Thinglink: 'La nostra visió de l'educació' 

1 comentario:

  1. Alicia, Susana, ¡felicidades por vuestro trabajo!

    No es casualidad que, mientras leía vuestra reflexión acerca del cambio de mentalidad que habéis experimentado en estos dos meses, me sintiera identificado. Cuando empezamos este máster tenía la imagen del profesor transmisivo sentado en su sillón, leyendo el libro de texto con esa monotonía que para lo único que servía era para conciliar el sueño.
    Descubrir conceptos como el de escuela inclusiva, educación transmisiva o ABP ha provocado un vuelco en mi manera de ver esta profesión. Gracias a esto creo que todos tenemos el entusiasmo y la ilusión de formar parte de un cambio necesario.

    El uso de las TIC, como bien comentáis, debe hacerse desde la responsabilidad e implica un constante aprendizaje y readaptación, ya que es un universo cambiante y dinámico. Es vital enseñar a nuestros alumnos a dar buen uso a las redes sociales y a la vorágine informativa que tenemos a nuestro alcance. Lo que proponéis es un reto nada sencillo: enseñar pensamiento crítico. Creo que ante todo formamos a personas ante la vida y es imprescindible que desarrollen criterios propios y sepan discernir unas opiniones de otras.

    Dejar atrás el sistema propedéutico para dar fuerza a una educación en la que nosotros mismos aprendemos con los alumnos, en la que el aspecto emocional es protagonista. Como decís, olvidémonos de esos profesores que no sabían ni nuestros nombres y trabajemos todos juntos hacia un fin más elevado que el de aprobar un examen.

    No debemos olvidar que este camino no será fácil, que nos pondrán trabas y que habrá momentos en los que lleguemos a pensar en tirar de la vía fácil y tengamos la tentación de acomodarnos en nuestra profesión. Creo que merece la pena intentarlo y es alentador observar que el resto de mis compañeros van en la misma dirección de cambio.

    ¡¿Un saludo y no dejéis de escribir!

    ResponderEliminar