‘’L'aprenentatge
no és recollir informació i repetir-la. És saber quina informació
necessites i què fer amb ella. Però també és explicar això. I
que et canviï, que siguis la persona que vols ser. El món no és
dels que aproven exàmens. El món és dels que saben com saber,
saben què fer amb el que saben, saben explicar tot això. I es
converteixen en algú que dóna llum.’’ (J.L Castillo).
L'avaluació
és un procés pel qual s'obté informació sobre l'aprenentatge.
Demostra no sols com l'estudiant construeix el seu coneixement sinó
que ofereix pistes als professors sobre les pròpies pràctiques
d'ensenyament i d’avaluació. D'aquí, hem fet aquest dibuix del
cotxe amb les seves peces (les paraules clau) on podem dir que
l'objectiu de l'avaluació ha de ser el procés d’aprenentatge i no
pas una nota o un lloc de destí!
Per
transformar el model d’aprenentatge hem de transformar el model
d’avaluar! No podem continuar amb aquest model d’heteroavaluació
formativa, on sols compta l’opinió del
professor mitjançant la correció d’un examen final. El
repte d’una avaluació és que l’alumne aprengui i de que es faci
unes preguntes del què ha après.
Com
bé diu en J.L Castillo Chaves, deixem-nos guiar per una avaluació
sense examen final o llibre de text, l’avaluació ha de ser
transparent
i coherent amb
la metodologia, on s'observin tots els processos i les millores que
va fent l’alumne. És a dir, una avaluació més
personalitzada
de
l’alumne,
on
també s’inclouen preguntes competencials. També és essencial,
promoure l’autoavaluació que fa pedagogia
de l’error
i
de les dificultats. D’aquesta manera, ajudarem a l’alumne a
autocorregir-se i fer-lo reflexionar. Això sí, cal que tenguin clar
quins són els criteris d’avaluació,
dels
quals també pot ser ens interessi la seva opinió, o inclús,
arribar a “acordar” amb ells alguns aspectes d’aquests
criteris.
La
coavaluació
afavoreix
la comunicació entre els estudiants i l’aprenentatge després de
comparar i cooperar amb altres companys. També, la família i els
tutors han de formar part d’aquesta avaluació de l’aprenent.
Però no es tracta sols de fer-los arribar els resultats, sinó de
compartir el màxim d’informació possible. (Sanmartí,
2010).
Tal
i com diu la professional Neus Sant Martí, el sistema educatiu
necessita una regulació de l’avaluació. Aquesta comprèn una
avaluació
formadora,
que emfatitza la capacitat de l'alumne per autoregular-se, i que va
directament relacionada amb les activitats de coavaluació i
autoavaluació.
La
finalitat de l’avaluació formadora és que el propi estudiant vagi
construint un sistema personal d’aprenentatge que el faci anar
millorant progressivament amb la finalitat de ser més autònom com
aprenent. És a dir, l’alumne realitzarà una anticipació prèvia,
una planificació amb l’ús d’un diari, una monotorització del
què ha fet i una metacognició final d’aquests aprenentatges.
Però,
llavors, hem de ficar o no notes? Doncs, la nostra resposta és si.
Tal i com Neus, esmenta en aquesta entrevista, la nota és solament la certificació del què hem après, o
del què no hem après. A tots els alumnes els hi agrada treure bones
notes, però tampoc hem de matxacar als que han suspès. L’objectiu
ha de ser l’esforç del camí d’aprendre a aprendre, no
d’aprendre per aprovar!
Aleshores,
el que volem és una avaluació on el protagonista sigui l’alumne i
que es basi en promoure ‘el saber’, ‘el saber fer’, ‘el
voler fer’, i ‘el fer junts’ (Avaluació EMPODERADORA!!!). Cal
lluitar tots junts per aconseguir una avaluació
innovadora, formadora i no emmascarada,
on l’alumne no tingui ‘’por’’ a la qualificació final. El
repte ha de ser l’aprenentatge que orienti,
validi i reflexi
bé
tot el què ha après l’alumne. Entre tots els mestres i professors
haurem d’esborrar hàbits de fer, per exemple, exàmens tipus test,
que a banda de ser barats pel professor, no esdevindran mai un
indicador del coneixement del nostre alumne!
Font de foto editada
Font de foto editada
Està
clar que no podem continuar avaluant com feien amb nosaltres,
jugant-nos-la tot a una sola carta. És hora d'agafar les rendes i
donem volta a això. Nosaltres no hem tingut la oportunitat a la
nostra etapa educativa de veure altres opcions, i ara veiem que n’hi
ha d’infinitats. Doncs treballem dur per a que els nostres alumnes
tinguin una nova visió, immersa d'oportunitats i de la seva
participació. Pensem en l’avaluació com a un PROCÉS i no com una
simple nota final;
Idó, COMENCEM PEL FINAL!!!
Idó, COMENCEM PEL FINAL!!!
Alicia
i Susana
Vídeo: https://www.youtube.com/watch?v=Gzh-N4XOCsY
Heu fet una molt bona radiografia de l'avaluació "empoderadora". Fàcil de llegir i seguir, i això que es tema era feixuc! Més a més, per acabar d'arrodonir-ho, el vostre particular pick up a Instagram li ha posat la guinda!. Bona feina!
ResponderEliminarEste comentario ha sido eliminado por el autor.
ResponderEliminarCoincideixo amb el que opina la nostra companya Pilar, una entrada que facilita la lectura. M'agrada recalcar la importància de la família a l'avaluació. Des de la meva pròpia experiència (i la de molts) estem acostumats a portar les notes a casa i que ens felicitin per elles quan són bones, o rebre una conseqüència negativa (càstig, decepció dels pares...) quan aquestes són notes baixes. Però el que no saben els nostres pares és quin esforç hi ha darrera aquell 5 o aquell 10? Quins conceptes hem entès més fàcilment que altres? o simplement, que ens han avaluat.
ResponderEliminarL'avaluació va més enllà d'una simple nota numèrica... i nosaltres tenim el poder de canviar-ho.
Marian