Ens
trobem a punt de tancar un altre cicle en la nostra formació, i ens
adonem que les noves tecnologies formen part d’una immensa part del
nostre aprenentatge. Hem treballat les TIC
amb l’assignatura de Processos
i Contextos Educatius,
i després amb l’assignatura de Complement
2 de l’especialitat.
Però, és un fet que les noves tecnologies han aparegut en la
majoria de les assignatures d’aquest màster del professorat, i
això sols és el començament.
Hem
emprat eines com Twitter,
Instagram,
Thinglink
o
Blogger....
Aquestes, es troben dins el grup de xarxes socials ja que
principalment s’usen per a compartir informació (de manera pública
o privada) i per a potenciar la comunicació entre els membres de la
comunitat educativa. Però addicionalment s’estan emprant les
xarxes socials dins de les aules. Podem pensar que és des d’un
primer pla, molt complicat arribar a convèncer als alumnes de que
poden ‘aprendre’ mitjançant les xarxes socials. Però resulta
desafiant animar-los per a que pugin fer un ús correcte de les TIC i
que s’endinsin a seguir a perfils de professionals del seu
interès o de seguir mitjançant “tags”
per
a aprendre coses noves i profitoses. Amb això volem dir que per a
fer un ús aprofitable de les xarxes socials hi ha d’existir una
oportunitat per aprendre i que puguin ser capaços de
controlar/regular aquest procés. I, per això som nosaltres els
primers que ens tenim que preparar.
Pel
que fa a l’eina Twitter
(plataforma
on compartir reflexions instantànies de 140 caràcters) voldríem
destacar els perfils següents:
- AulaPlaneta Sempre solen compartir material educatiu en forma de links que et deriven a recursos innovadors i consells clau per a tot professor. Amb això si que ens sentim segurs a l’aula!
- Salva Rodriguez Ojaos. Aquest simpàtic llicenciat en Ciències de l’Educació, ens fa una aportació continua de material de qualitat sobre el món de l’educació i tots els seus tresors. Una vertadera meravella llegir-lo!
Un
altre plataforma que hem emprat és Storify.
Aquesta eina fa un recull o un registre de totes les activitats
publicades a altres xarxes socials (Twitter, Instagram… ). Hem
personalitzat el nostre Storify de manera que reflecteixi tant les
anècdotes més rellevants de la nostra participació a les dues
assignatures TIC d’aquest curs, com aquelles aportacions d’altres
usuaris d’aquestes xarxes socials que ens han paregut interessants.
És com un llibre interactiu que recull ‘les memòries’ que un ha
realitzat mitjançant la seva ‘petjada digital’.
Per
últim, amb l’activitat d’aquest Blog
hem
aconseguit sintetitzar l'informació que hem considerat més
important i regular el procés del nostre aprenentatge. També, hem
emprat uns artefactes on a partir d’imatges, tweets o enllaços hem
ampliat el nostre coneixement digital. A més, també hem arribat a
conèixer altres espais "blog" dels quals volem destacar:
- Fernando Trujillo. Emfatitza que la formació del docent ha de ser sempre permanent i continua.
- Jordi Adell. Explica que la millor manera d’emprar les TIC és que els professors facin una formació sobre aquestes i plasmin que l’essencial és que els alumnes estiguin convençuts de l’enriquiment que les TIC els poden aportar.
- Manuel Area. Posa de manifest les múltiples alfabetitzacions davant l’era 2.0, destacant l'audiovisual, la digital i l'alfabetització en informació.
- Blog dels alumnes del màster MFP 2016-17: Volem remarcar que considerem que s’ha fet molt bon treball per part de tots els companys i que s’han arribat a crear uns blogs molt interessants, que inclús considerem que deurien mantenir-se en el futur.
Per
últim, volem exposar que la nostra visió de les xarxes socials a la
nostra carrera docent ha canviat molt. Abans de cursar aquest màster
no érem conscients de tota la era digital que està tan present dins
com fora de les aules i de tot el partit que se'n pot treure
d’aquestes, tant per part dels professors com dels alumnes.
Volem
considerar l’opció d’usar les TIC en les aules amb la
determinada normativa sempre que es trobin dins dels objectius, per a CONSTRUIR CONEIXEMENT!
Susana i Alicia
Susana i Alicia
No hay comentarios:
Publicar un comentario