martes, 14 de febrero de 2017

‘Aprenentatge entre les xarxes a l’aula’


           Ens trobem a punt de tancar un altre cicle en la nostra formació, i ens adonem que les noves tecnologies formen part d’una immensa part del nostre aprenentatge. Hem treballat les TIC amb l’assignatura de Processos i Contextos Educatius, i després amb l’assignatura de Complement 2 de l’especialitat. Però, és un fet que les noves tecnologies han aparegut en la majoria de les assignatures d’aquest màster del professorat, i això sols és el començament.

Hem emprat eines com Twitter, Instagram, Thinglink o Blogger.... Aquestes, es troben dins el grup de xarxes socials ja que principalment s’usen per a compartir informació (de manera pública o privada) i per a potenciar la comunicació entre els membres de la comunitat educativa.  Però addicionalment s’estan emprant les xarxes socials dins de les aules. Podem pensar que és des d’un primer pla, molt complicat arribar a convèncer als alumnes de que poden ‘aprendre’ mitjançant les xarxes socials. Però resulta desafiant animar-los per a que pugin fer un ús correcte de les TIC i que s’endinsin a seguir a perfils de professionals del seu interès o de seguir mitjançant “tagsper a aprendre coses noves i profitoses. Amb això volem dir que per a fer un ús aprofitable de les xarxes socials hi ha d’existir una oportunitat per aprendre i que puguin ser capaços de controlar/regular aquest procés. I, per això som nosaltres els primers que ens tenim que preparar.
Pel que fa a l’eina Twitter (plataforma on compartir reflexions instantànies de 140 caràcters) voldríem destacar els perfils següents:
  • AulaPlaneta  Sempre solen compartir material educatiu en forma de links que et deriven a recursos innovadors i consells clau per a tot professor. Amb això si que ens sentim segurs a l’aula!
  • Salva Rodriguez OjaosAquest simpàtic llicenciat en Ciències de l’Educació, ens fa una aportació continua de material de qualitat sobre el món de l’educació i tots els seus tresors. Una vertadera meravella llegir-lo!
Un altre plataforma que hem emprat és Storify. Aquesta eina fa un recull o un registre de totes les activitats publicades a altres xarxes socials (Twitter, Instagram… ). Hem personalitzat el nostre Storify de manera que reflecteixi tant les anècdotes més rellevants de la nostra participació a les dues assignatures TIC d’aquest curs, com aquelles aportacions d’altres usuaris d’aquestes xarxes socials que ens han paregut interessants. És com un llibre interactiu que recull ‘les memòries’ que un ha realitzat mitjançant la seva ‘petjada digital’.





        Per últim, amb l’activitat d’aquest Blog hem aconseguit sintetitzar l'informació que hem considerat més important i regular el procés del nostre aprenentatge. També, hem emprat uns artefactes on a partir d’imatges, tweets o enllaços hem ampliat el nostre coneixement digital. A més, també hem arribat a conèixer altres espais "blog" dels quals volem destacar:

  • Fernando TrujilloEmfatitza que la formació del docent ha de ser sempre permanent i continua.
  • Jordi Adell. Explica que la millor manera d’emprar les TIC és que els professors facin una formació sobre aquestes i plasmin que l’essencial és que els alumnes estiguin convençuts de l’enriquiment que les TIC els poden aportar.
  • Manuel Area. Posa de manifest les múltiples alfabetitzacions davant l’era 2.0, destacant l'audiovisual, la digital i l'alfabetització en informació.
  • Blog dels alumnes del màster MFP 2016-17: Volem remarcar que considerem que s’ha fet molt bon treball per part de tots els companys i que s’han arribat a crear uns blogs molt interessants, que inclús considerem que deurien mantenir-se en el futur.


Per últim, volem exposar que la nostra visió de les xarxes socials a la nostra carrera docent ha canviat molt. Abans de cursar aquest màster no érem conscients de tota la era digital que està tan present dins com fora de les aules i de tot el partit que se'n pot treure d’aquestes, tant per part dels professors com dels alumnes.
Volem considerar l’opció d’usar les TIC en les aules amb la determinada normativa sempre que es trobin dins dels objectius, per a CONSTRUIR CONEIXEMENT!  


Susana i Alicia



No hay comentarios:

Publicar un comentario