miércoles, 1 de febrero de 2017

Desenvolupem el PLE!


     Quan parlem de PLE (Personal Learning Environment) ens referim al conjunt d’eines, fonts d’informació, connexions i activitats que cada persona utilitza de forma quotidiana per a aprendre. (Adell i Castañeda, 2010).

     Aquesta estratègia, s’empra per a poder autorregular tots els processos que intervenen a l’aprenentatge. Actualment, s’empren les sigles PLE degut a que ens trobem dins d’un entorn virtual, però aquest aprenentatge ha existit sempre de forma física. Amb aquest aprenentatge autorregulat, és a dir, autogestionat, l’aprenent és capaç d’intercanviar les habilitats mentals amb les habilitats acadèmiques. Es tracta de tot allò que manegem per al nostre estudi, és a dir, on llegim, on treballem, on recopilem informació, on la podem compartir... I d'això en tenim un món infinit de possibilitats!!

      Un dels autors clau en aquest mètode és Barry J. Zimmerman, que va destacar que els alumnes haurien de ser capaços d’autorregular el seu aprenentatge de manera òptima i poder aplicar-ho a un àmbit extraescolar. A més, comparteix la idea que els alumnes amb unes metes personals fixades, observaven un major assoliment d’aquestes i una millor percepció d’eficàcia personal. Per a ell, es podia desgranar en les següents fases:

-Fase de planificació: processos i els pensaments que es produeixen abans de l'aprenentatge. Dins d'aquesta fase trobem l'anàlisi de tasques i l'automotivació. L'anàlisi de tasques consisteix en la fixació d'objectius i la planificació per a assolir-les. L’automotivació inclou l'autoeficàcia de la capacitat personal d'aprendre i les expectatives que es tenen sobre les conseqüències personals de l’aprenentatge.

-Fase d'actuació: esdeveniments que tenen lloc durant l’adquisició d'un comportament. En la mateixa, trobem l'autocontrol i l'auto-observació. L'autocontrol vol dir el desenvolupament dels mètodes seleccionats en la fase de la planificació. L'auto-observació es refereix a l'autoexperimentació d’esbrinar la causa dels processos seleccionats.

-Fase de reflexió: processos que es produeixen a posteriori de l’aprenentatge. Dins d'aquesta fase trobem el propi jutjament i l'autoreacció. Una forma de jutjament a un mateix és l'autoavaluació, mentre que una forma d'autoreacció implica els sentiments de l'autosatisfacció i l'efecte positiu respecte al propi rendiment. L'autoreacció es refereix als esforços de protecció a un mateix davant experiències negatives d'un aprenentatge i als esforços adaptatius per augmentar el rendiment d'un mètode d'aprenentatge.

      Per a la realització del nostre PLE, primer varem fer una llista de les aplicacions que totes dues empràvem. Seguidament, varem classificar cada aplicació en cadascun dels tres blocs del PLE: eines d’accés, eines de creació i eines per compartir; i varem començar a relacionar-les amb les fases d’en Zimmerman.


Una foto publicada por Susana Alicia (@alisus1617) el


      La major dificultat la varem trobar en aquest punt, ja que havíem de posar-nos d’acord en decidir quin tipus d’utilitat corresponia a cada part, i a més, trobar el diagrama més eficaç per poder relacionar i exposar tots els conceptes.
El procés d’autorregulació de l’aprenentatge té una complexitat afegida, ja que cada persona fa un ús personalitzat de cada eina/aplicació, i a més, cadascuna d’aquestes ofereix un ventall molt ample de possibilitats.

      Finalment, nosaltres ens varem decidir per fer un diagrama amb un format percentil ja que un esquema amb fletxes ens donava la sensació d’un embolic caòtic en el que tot pareixia mesclat i no es podia veure de forma clara aquestes relacions. Per a desenvolupar el nostre PLE, varem donar a cada aplicació un percentatge depenent de l’ús que fèiem (cada bloc es representa amb un color diferent) i dins d’aquestos blocs, varem plasmar les fases d’en Zimmerman que consideràvem adients per a cadascun.



     Hem de reconèixer que gràcies al PLE, podem millorar l’autogestió i el rendiment del nostre aprenentatge (escolar, professional, etc). Ens ha fet conscients de l’ús que feim de totes aquelles aplicacions, ja que mai havíem aprofundit en saber si únicament actuàvem o arribàvem a reflexionar, o si estàvem planificant sense adonar-nos.

     També tenim clar que volem emprar-lo per a la nostra carrera professional docent i així transferir-lo als nostres alumnes per a motivar-los una mica més de cara a l’estudi i que aquests siguin més autosuficients. Han de ser responsables del seu procés d'autoaprenentatge, i amb aquesta eina poden ser, i a més, divertint-se i sense adonar-se. Considerem que ells fan ús de les tecnologies constantment i saber autogestionar-se d’aquesta forma els hi serà molt més enriquidor i aprofitable.


No hay comentarios:

Publicar un comentario