jueves, 23 de febrero de 2017

Open Education, Ens englOba a tots!


                                                                           Imatge
                       
Quan parlem d’Open Education, ens referim a poder compartir el coneixement, els recursos i els aspectes pedagògics de la metodologia d'ensenyament a internet. Tot és lliure, obert i sense cost. És un tema amb força repercussió ja que totes les universitats, instituts o escoles tenen unes despeses que han d’assumir les comunitats autònomes.

A més, les editorials tendran sempre un pes important ja que ofereixen materials de paper on dificulten una educació lliure, ja que el llibre de text és l’únic material que no està en obert. Però cal dir, que amb les noves tecnologies, a les editorials no lis ha quedat un altre que digitalitzar els seus recursos i arribar a una comunitat molt més àmplia.

Primer de tot, el fons de l’Open Education (OE) provè de la idea de COMPARTIR el màxim de recursos per a EXTENDRE L’APRENENTATGE de nous coneixements, i que sigui ACCESSIBLE per a tots.  Són moltes les plataformes que avui dia ofereixen cursos oberts o MOOC (Massive Open Online Courses), mitjançant els quals pots inscriure’t a cursos fàcilment i de manera gratuïta.   
En un món altament digitalitzat i avançat cal controlar aquesta activitat de compartir amb molta cura. És per això, que hem d’introduir i ser conscients de les diferents LLICÈNCIES d’ús que hi podem trobar i utilitzar.

DavidWiley (2014), va introduir les 4 R’s per fer reflexionar sobre el conjunt de permisos que defineixen un Recurs Educatiu Obert (OER):
-Reutilitzar: el dret d’emprar el contingut en un ampli rang de possibilitats.
-Revisar: el dret d’adaptar,ajustar,modificar o alterar el contingut en si.
-Remix: el dret de combinar el contingut original o revisat amb un altre tipus de contingut obert per a noves creacions.
-Redistribuir: el dret de compartir còpies del contingut original, les seves revisions o de les seves combinacions amb els altres continguts.

L’última R que es va afegir va ser la de Retenir: el dret de crear, posseir, i controlar les còpies d’un contingut.

         Després de reflexionar quin tipus de llicència era la més adequada per al nostre blog, hem decidit que la fariem “Reconeixement - NoComercial - Compartirigual: per tant, no es permet l’ús comercial de l’obra original ni de les possibles obres derivades, la distribució de les quals es deu fer amb una llicència igual a la que regula l’obra original. Aquesta, l’hem fet mitjançant Creative Commons.

Un altre autor,  Weller (2012) classifica els OER en petits i grans. Detalla que mentre que els OER grans són els que provenen de projectes institucionals i tenen una major qualitat, els OER petits es produeixen en menor escala i són de tipus low-cost.

En l'estudi realitzat per G.Tur i col·laboradors, From OER to Open Education: Perceptions of Student Teachers after Creating Digital Stories with Creative Common Resources (2016) s'observa una resposta molt possitiva alhora d'emprar els OER a l'àmbit educacional. Es va triar una mostra d'estudiants (futurs professors) de les Illes Balears, i destaca com els estudiants es senten desafiats per a crear uns recursos oberts amb la finalitat de publicar històries digitals (OER petit) al repositori obert Agrega. Els recursos que havien d'emprar podien ser creats per ells o sota llicència Creative Commons.

Les percepcions obtingudes més rellevants van ser que els OER potenciaven una educació sense l'aportació del llibre de text, la afirmació de que els estudiants aplicarien els OER en la seva carrera professional i que els OER podrien ser una eina potent per a promoure la diversitat de llengües.

Per tant aquest entre d'altres estudis ens direccionen a adoptar unes pràctica d'educació oberta (OEP) amb una finalitat pedagògica, tecnològica i professional que tots tenim que anar perfeccionant!

        La idea de l'èxit de L’OPEN EDUCATION és que un professor, educador, professional, alumne, o qualsevol persona, troba recursos oberts de qualitat i, mitjançant el seu ús (si li permet la llicència) el podrà ADAPTAR, MODIFICAR i COMPARTIR, i arriba a formar part de la COMUNITAT OPEN EDUCATION, on lògicament no necessitem cap llibre de text!!!! Sinó que la clau està en trobar el material i 'OPTIMITZAR-LO'.

Per acabar, volem compartir el Canvas/Linoit del nostre grup del màster de professorat del curs 2016-2017. Aquesta eina ens ha permet crear un artefacte col·laboratiu en el qual tots hem fet les nostres aportacions sobre els coneixements, imatges, pensaments i anècdotes que més ens han agradat!

Susana i Alicia.

Caminem junts cap a l’open education més que mai!!





No hay comentarios:

Publicar un comentario